Chyby v územním plánu z pohledu krajinného rázu a ochrany biotopů, příliš mnoho zastavitelných území.
Absence plánování průchodnosti krajiny.
Spalování odpadu v lokálních topeništích.
Nekvalitní topeniště spalující uhlí.
Vysoký podíl směsného odpadu.
Absence plánu na snižování emisí (včetně CO2).
Vysoká energetická náročnost vytápění budov.
Minimální energetická soběstačnost.
Vysoká spotřeba pitné vody.
Minimální využití dešťové vody.
Vysoký podíl nepropustných ploch v centru obce.
Umělé, nepřírodní koryto Nisy a zatrubnění řady toků v Jablonci.
Silná emisní zátěž z dopravy.
Vysoký podíl IAD.
Vysoká historická ekologická zátěž.
Ekologická zátěž z průmyslu.
Region s podprůměrnou délkou dožití.
Rozpad lesů díky nevhodné druhové skladbě, zazvěření, klimatickým změnám a kůrovcové kalamitě.
Absence připojení na ČOV v okrajových částech města a s tím spojené znečištění spodních vod a vodních toků.
Nedostatečná náhradní výsadba stromů.
Nízký (a snižující se?) podíl plochy veřejné zeleně v centru města.
Výskyt invazivních rostlin zejména v okolí toků (křídlatka, netýkavka,...).
Černé skládky.
Odlehčovací roury z kanalizací – znečišťování vodotečí a břehů odpadky ze splaškových vod v době dešťů.
Nedostatečná vymahatelnost ochrany ŽP ze strany OOPK MMJN (ochrana stromořadí, náhradní výsadba, ochrana ZCHD, konflikty ochrany ŽP a ÚP, ...), proinvestiční postoj krajského OOPK.
Příležitosti
Možnost čerpání finančních prostředků z evropských a státních zdrojů.
Zvýšení podílu bezemisní dopravy (pěší, cyklistická, elektromobilita).
Ozelenění intravilánu využitím moderních prvků zelené infrastruktury (prokořeňovací buňky,...).
Ekologizace MHD.
Vytvoření terminálu MHD.
Snížení objemu IAD ve prospěch MHD/bezemisní dopravy.
Vytvoření nízkoemisních zón.
Využití zákonného práva výkupu pozemků pro zfunkčnění biokoridorů.