Komise pro životní prostředí a zelenou infrastrukturu Jablonce nad NisouKomise pro životní prostředí
a zelenou infrastrukturu
Jablonce nad Nisou

SWOT analýza ŽP v Jablonci nad Nisou

Silné stránky

  • Velký zelený prstenec a vodní plocha s pozitivním vlivem na ŽP ve městě.
  • Fungující síť MHD.
  • Kvalitní moderní železniční vozidla a trať.
  • Sportovně založené obyvatelstvo.

Slabé stránky

  • Celkově minimální mitigace a adaptace na změnu klimatu.
  • Nezdravě vysoká emisní zátěž obyvatelstva (hluk, prach, benzo(a)pyren, oxidy dusíku aj. polutanty).
  • Troposférický ozón v intravilánu i v zeleném prstenci města.
  • Absence podrobného monitoringu emisní zátěže.
  • Světelný smog, absence inteligentního řízení veřejného osvětlení.
  • Absence dálkové železniční dopravy.
  • Diskontinuita v rozhodování města.
  • Dlouhodobě klesající množství a průměrný věk stromů v intravilánu obce.
  • Minimální cyklistická infrastruktura, absence segregovaných cyklostezek.
  • Nefunkční biokoridory ÚSES.
  • Chyby v územním plánu z pohledu krajinného rázu a ochrany biotopů, příliš mnoho zastavitelných území.
  • Absence plánování průchodnosti krajiny.
  • Spalování odpadu v lokálních topeništích.
  • Nekvalitní topeniště spalující uhlí.
  • Vysoký podíl směsného odpadu.
  • Absence plánu na snižování emisí (včetně CO2).
  • Vysoká energetická náročnost vytápění budov.
  • Minimální energetická soběstačnost.
  • Vysoká spotřeba pitné vody.
  • Minimální využití dešťové vody.
  • Vysoký podíl nepropustných ploch v centru obce.
  • Umělé, nepřírodní koryto Nisy a zatrubnění řady toků v Jablonci.
  • Silná emisní zátěž z dopravy.
  • Vysoký podíl IAD.
  • Vysoká historická ekologická zátěž.
  • Ekologická zátěž z průmyslu.
  • Region s podprůměrnou délkou dožití.
  • Rozpad lesů díky nevhodné druhové skladbě, zazvěření, klimatickým změnám a kůrovcové kalamitě.
  • Absence připojení na ČOV v okrajových částech města a s tím spojené znečištění spodních vod a vodních toků.
  • Nedostatečná náhradní výsadba stromů.
  • Nízký (a snižující se?) podíl plochy veřejné zeleně v centru města.
  • Výskyt invazivních rostlin zejména v okolí toků (křídlatka, netýkavka,...).
  • Černé skládky.
  • Odlehčovací roury z kanalizací – znečišťování vodotečí a břehů odpadky ze splaškových vod v době dešťů.
  • Nedostatečná vymahatelnost ochrany ŽP ze strany OOPK MMJN (ochrana stromořadí, náhradní výsadba, ochrana ZCHD, konflikty ochrany ŽP a ÚP, ...), proinvestiční postoj krajského OOPK.

Příležitosti

  • Možnost čerpání finančních prostředků z evropských a státních zdrojů.
  • Zvýšení podílu bezemisní dopravy (pěší, cyklistická, elektromobilita).
  • Ozelenění intravilánu využitím moderních prvků zelené infrastruktury (prokořeňovací buňky,...).
  • Ekologizace MHD.
  • Vytvoření terminálu MHD.
  • Snížení objemu IAD ve prospěch MHD/bezemisní dopravy.
  • Vytvoření nízkoemisních zón.
  • Využití zákonného práva výkupu pozemků pro zfunkčnění biokoridorů.
  • Vybudování protihlukových stěn.
  • Zavedení klimatických adaptačních opatření.
  • Kogenerační výroba elektřiny.
  • Využití dešťové vody.
  • Podpora zachycení atmosferických srážek (průlehy, dešťové zahrádky, zelené střechy).
  • Využití lokálních zdrojů pitné vody.
  • Zvyšování ekogramotnosti obyvatel.
  • Zákaz kotlů 1. a 2. emisní třídy od r. 2024.
  • Zákaz skládkování využitelných a recyklovatelných odpadů.
  • Obnova krajinných a přírodních prvků vrámci pozemkových úprav.

Hrozby

  • Zábor orné půdy.
  • Zástavba další plochy na místo opravy domů v centru, vznik sídelní kaše.
  • Nárůst emisí a objemu automobilové dopravy.
  • Suburbanizace (odliv obyvatel do satelitních částí).
  • Zatížení venkovního prostředí hlukem a emisemi z dopravy a náročnost dodržení platných limitů.
  • Vliv konzumního životního stylu.
  • Snižování retenční schopnosti krajiny.
  • Snižování průchodnosti krajiny.
  • Globální změny klimatu (sucha, vedra, extrémní meteorologické jevy).
  • Kolaps zeleného prstence nevhodnou skladbou lesních porostů.
  • Zhoršení kvality vody v přehradě.
  • Usychání stromů v extrémních vedrech.
  • Zvyšování počtu imisně nepříznivých situací v zimním období.
  • Přemnožení černé a spárkaté zvěře.
  • Další šíření invazivních rostlin i na pastvinách a loukách.
  • Eroze a emisní zátěž lesů a luk od čtyřkolek a motorek.
  • Povodně na nečekaných místech (např. obdoba bleskové povodně v Kokoníně v roce 1926)